Gauloises Caporal 1.
A Gauloises márkát (a Gitanes-nal egy időben) 1910-ben kezdte gyártani a lille-i dohánygyár. Ikonikussá vált csomagolását Marcel Jacno (1904-1989) tervezte 1947-ben. A francia, török és sötét színű szír dohányokból készített márkából 1950-ben megjelent a filteres változat, ám igazi rabjai - Jean-Paul Sartre vagy Pablo Picasso - az eredeti, filter nélküli változatot részesítették előnyben. Franciaországban kedvelt szófordulat a la langue gauloise, egy mitológiai út, amelyen a gallok ellenálltak a római hegemóniának – a modern irodalomban ezen hősök közé tartozik például Asterix is. A márka elnevezése tehát francia, és a termék Franciaországban a hősiesség és patriotozmus megtestesítője volt. Még a világháborúk közti Franciaországban is a hazaszeretettel azonosították a Gauloises cigaretta fogyasztását.
A márka elengedhetetlen része lett a lövészárkokban fekvő francia harcosok, és a Vichy Franciaországa ellen harcoló szabadságharcosok eszményi képének. A háború alatt a cigarettát a katonák reggelijének is nevezték, ezek a dohányrudacskák komfortosabbá tették az amúgy embertelen körülmények között harcolók életét, és kifejezte a katonák és munkások erőfeszítését a harcok érdekében.
A Gauloises a nemzeti jó érdekében tett erőfeszítések jelképévé is vált: a Gauloises eladásából befolyt haszon egy részét a Regie Français Tabacs nevű szervezet kapta. Ez egy kormányzati-civil együttműködés, mely a dohánytermékeket ellenőrzi, de szociális célokat is támogat. A cigaretta dobozán megjelenő kék szín is a francia zászlóban található kék színt használja.
A cigarettát a Seita nevű cég gyártotta, de az 1999-es év változást hozott. Jogi nehézségek adódtak, amikor a francia egészségbiztosítási alap 51 millió francia frankos pert indított négy cigarettagyártó vállalat – köztük a Seita – ellen, a dohányzással összefüggő betegségekre fordított egészségügyi kiadások miatt. Ezt követte egy újabb per, amelyett a néhai kemény dohányosok családtagjait tömörítő szervezet és egy francia megyei egészségbiztosító indított, hogy kártérítést kapjanak a dohányzás miatt jelentkező jelentős egészségügyi kiadások miatt. Emiatt a márka menedzsmentje felhatalmazta az Altadist, hogy hozzon létre egy francia-spanyol együttműködést, hogy az új cég folytathassa a termékek gyártását és a nemzetközi forgalmazást.
A Gauloises és Gitanes márkát megviselte, hogy ez elmúlt időszakban jelentősen nőtt a dohánytermékek ára, hogy csökkent a dohányfogyasztás, és hogy a vevők megkedvelték az édesebb, amerikai, brazil Virginia és Burley dohányt. De még a megváltozott ízlés ellenére is népszerű maradt a két legnagyobb francia márka: 2004-ben 55 milliárd szál cigarettát adtak el Franciaországban, a Gauloises piaci részesedése 68, a Gitanes-é 30,7 % volt.